ליטוגרפיית אבן

טכניקת ציור- ליטוגרפיית אבן

ליטוגרפיית אבן הינה הדפס על אבן.טכניקת ציור/הדפס זו התחילה בתקופה של המאה ה-13. ציוד האמן החשוב בטכניקה זו הייתה אבן מיוחדת אותה חצבו בהרים של איטליה- בהרי ונציה, רומא ועוד. תכונתה הייחודית של האבן הינה- ספיגת שומנים לתוכה מגירים על בסיס שמן או מכחולים של צבע על בסיס שמן המיוחדים לטכניקת הליטוגרפיה.

כבר מהזמן העתיק וימי הביניים השתמשו בעיקר באירופה- איטליה, גרמניה והולנד בטכניקת ציור הליטוגרפיה. טכניקת ציור זו נועדה הן לאומנות והן להדפסי הודעות ושלטים.

ראשית טכניקת ליטוגרפיית האבן המבוססת על ציור- רישום נועדה לרישום אמנותי של דמויות מעמד האצולה והנסיכות. מטרת הציור וההדפס הייתה לפאר ולהעצים את אנשי האצולה- הרוזנים, הנסיכים ועוד.

טכניקת ציור ההדפס- ההליך:

1. רישום עם עפרונות ליטוגרפיים ומכחול עם צבעים ליטוגרפיים צבעוניים על פני האבן. עפרונות וצבעים שצבעם הינו שמנוני וכך הם נספגים באבן. המכחול והעיפרון מעבירים את השמנוניות של הציור, דהיינו הציור כרגע הינו שמנוני. הרישום הראשוני מציג תמונה.

2. הכנה של מגש עבודה לצבע בצד. משטח שאנו מעבירים עליו את הצבע ולכן עליו להיות חלק ומושטח לגמרי. וכן בעל כמות צבע מספיקה. על המשטח האמן עובד עם הצבע ויוצר את אחידות הצבע הכמות והחוזק של הצבע הרצויים.

3. העברה של הרולר על משטח צבע שחור.המעבר הראשוני על גבי האבן הינה בצבע שחור.מעבירים 4/5 שכבות של צבע שחור הצבע השחור הוא שנותן את העומק והצבע לציור המונח על פני האבן, דהיינו , הצבע השחור מעלה את הצבע- את התמונה באופן ברור.

4. לאחר מכן שמים דף מיוחד על האבן ומכניסים למכונת-"press" - לחץ. מכונה הבנויה מ 2 משטחי עץ בניהם מניחים את האבן והנייר, לוחצים כך שישנו הידוק של האבן והנייר וכך בעקבות הלחץ השמן והצבע עולים מעלה מהאבן אל הדף כהדפס.

5. לאחר שיש לנו הדפס ראשוני בשחור, אנו יכולים כל פעם בתהליך שלב אחרי שלב להשתמש בצבע אחר בהדפס ובמקומות שונים בציור. בכל העברה של צבע על האבן נדרש להכניס את הדף עם האבן למכונת הלחץ, כך הדפס האבן נוצר בהדרגתיות.

6. על הרישום הראשוני על גבי האבן ניתן להוסיף צבעים בעלי טקסטורה אטומה או בעלת אפקט אקוורלי היוצרת שקיפות ולשלב אותם להשלמת הציור על גבי הציור שנוצר, לדוגמא: שילוב של נוף או חפץ.

הציור בטכניקה זו נראה למעשה בסופו של דבר כהדפס. ניתן לזהות את טכניקת הציור לפי האופן בו הצבע מונח על הדף, כלומר לפי האפקט של הצבע ואופן הרישום ניתן להבחין בהדפס הליטוגרפי.

להדפסי הליטוגרפיה יש סדרות הדפסה הנקראות- הדפסי ניסיון. סדרות אילו יכולות לנוע בין 1-12,  זו לפי בחירת האמן. לאחר מכן סדרה או חלק מסדרה יוצאים לסדרת הפצה ומכירה.

מקובל שאת הטכניקה הזו מבצעים בסטודיו לאומנים או סטודיו של הדפס- בד"כ זהו סטודיו המשלב בתוכו גם טכניקות אחרות של הדפס ותחריט, הדפס משי והדפס עץ.

בנוסף, כיום ישנם טכניקות הדפסה של ליטוגרפיה פחות מסובכות וקשות פיזית, הנעשות על פלטו צינק (ולא על אבן) עם התכונה של ספיגת השמנים, אך הטכניקה של ההדפס דומה.

חומרים ליצירת האומנות

החומרים/ הציוד הנדרש בטכניקה זו:

1.גירים ליטוגרפיים צבעוניים.

2. ניירות לליטוגרפיה: ניירות עבים ואיכותיים- עובי בין 250 ל 350 גרם. נייר שוודי/ נייר נורווגי/ פבריאנו

3. מכחולים לליטוגרפיה

4. צבעי שמן לליטוגרפיה

5. רולר

6. קרטון ביצוע שעליהם יונחו ניירות ההדפס. קרטון הביצוע בעל מספר פונקציות בתהליך:             א.יצירת משטח עבודה, ב. הצגת העבודות בסוף התהליך.ג. ניתן ליצור מקרוטון הביצוע "פרספטו"- מסגרת קרטון המודבק מאחורי הדף עם דבק נייר.

 

לסיכום, ליטוגרפיית אבן הינה אחת מיצירות האומנות הראשונות המהווה הדפסים אמנותיים. אמנום טכניקה זו קשה פיזית אך תוצאותיה יפות ומהנות עם אפשרות אינסופית לאפקטים וליכולות האמנותיות של כל אומן ואומן.

ציירי ליטוגרפיית אבן:

אלברט דירר                    גוטמן                                     דדי בן שאול

רמברנט                                                         שאול שץ

 

 מאת

איציק רוטשטיין

צייר ואמן

דלג לתוכן מרכזי