ציוד לאמנות ויצירה

 

תחום האומנות והציוד לאומנות בפרט הינם תחומים רחבים ומגוונים. ההתעסקות באומנות הינה היכולת להתחבר להשראה הנותנת ביטוי דרך הצבע והצורה. במקביל לתחום האומנות בכללי עולם העשייה באומנות, דהיינו הבאת הרעיון/ ההשראה אל הפועל דרך צבע, שחור- לבן, אור וצל, עולם ריאלי מול מופשט ועוד ועוד כל אילו מקבלים צורה וחומר דרך נישת הציוד לאומנות אותו ניתן לרכוש בחנויות לאומנות.  במאמר הבא נסקור מספר טכניקות באומנות ואת הציוד לאומנות הנדרש להן.

רישום:

טכניקות: רישום בעפרונות רישום, רישום בפחם, רישום בציפורן דיו, ורישום בעפרונות צבעוניים.

רישום בעפרונות- 

ניתן לרשום ולצייר בעפרונות עופרת, השונים האחד מהשני בעוביים ורכותם. עיפרון HB הינו העיפרון הקשה והדק ביותר, ואילו 8B  הינו העיפרון הרך והעבה ביותר. ישנם מספר חברות המייצרות עפרונות רישום בינהן "פאבר- קסטל" ו"שטדלר". אמנים המציירים לפרטים ובאופן מדויק יעדיפו להשתמש בטכניקת עפרונות הרישום, כמו כן טכניקת הרישום בעפרונות מאפשרת ציור סקיצות, פורטרטים, ועבודה בחוץ ללא סחיבה של ציוד רב לאומנות.

פחמים:

ישנם 2 סוגי פחמים לרישום: פחם טבעי ופחם סינתטי.

פחם טבעי: 

 פחם טבעי נע בין העוביים: 0.5 עד 2 ס"מ, רך לעומת הפחם הסינתטי, נגיש , קליל ונוח לאחזקה ולרישום מהיר. מתאים לציור מודלים, נוף, תנועה ועוד. מאוד נוח וניתן להשתמש במספר צדדים שלו בכדי ליצור מספר עוביים, ציור קו ונקודה בגוונים שונים, משטח רשת ועוד. לדוגמא: ציור בתנועה: אדם העובר משכיבה להליכה- הפחם הטבעי מאוד נוח בציור מהיר וציור אור וצל. הגוון השחור שלו חלש מהפחם הסינתטי.

 

פחם סינתטי:

פחם סינתטי קשה יותר מפחם טבעי, בציור עימו ישנו משחק גדול בציור קו ונקודה, בנוסף, מנעד השקיפויות וגוון הצבעים אליו ניתן להגיע רחב, הצבע השחור אליו ניתן להגיע בעבודה עם הפחם הסינתטי חזק וברור וניתן להגיע לשינויי אור וצל ברורים. לפחם הסינתטי מנעד רכויות ועוביים של קו ונקודה, ניתן להגיע למנעד רחב ומגוון ע"י טכניקה של רכות האחזקה של האמן ואופן הנחת הפחם בכף היד. אם כן, הפחם הסינתטי "קשוח יותר" מהפחם הטבעי, נדרש ניסיון וטכניקה בכדי להשתמש בו ולהגיע לאיכויות רישום ותוצאות מעולות.

ציפורן דיו- ניתן לרשום בציפורן דיו. טכניקה מדהימה הדורשת כמובן מיומנות. ניתן למצוא את אומנות משיכת הדיו באומנות המזרח- כגון יפן. לציפורן עוביים שונים, ע"י שינוי אופן האחזקה ורכות האחזקה ניתן לשנות את אופן משיכת הדיו על משטח הציור ובכך להגיע לעוביים שונים של קו ונקודה וגוונים שונים של שחור ואפור, אור- וצל.

 

עפרונות צבעוניים-

בטכניקת הציור בעפרונות צבעוניים ניתן להשתמש בעפרונות יבשים או כעפרונות מים וכך גם להגיע לרכויות שונות וטווח שקיפויות שונה. התמונה הנוצרת הינה תמונה מלאת צבע, זאת מכיוון שבכדי לצייר את הדמות, החפץ או הנוף נדרש בעיפרון צבעוני למשוך מספר פעמים רב את העיפרון על הדף ולהשתמש בטווח רחב של גוונים. כך עולם הציור בעפרונות הצבעוניים מלא צבע כי נדרשים הרבה "משיכות" עיפרון בגווני ביניים שונים. חברות רבות מייצרות עפרונות צבעוניים לרישום המובילות מבינהן: "קרנדש" ו "פאבר- קסטל".

 

צבעי מים

צבעים על בסיס אקוורל המורכבים מפיגמנט באיכויות שונות. איכות הצבע מושפעת מאיכות הפיגמנט. הפיגמנט נותן את העומק לצבע, הבהירות והאחידות, החיות והעומק של הצבע.

לציור בצבעי מים נדרש ניסיון וטכניקה. הציור מתבצע בשכבות כך שבין כל שכבה לשכבה נדרש זמן ייבוש של הצבע על גבי משטח הציור.

הציור בצבעי מים מתבצע לרוב בעזרת מכחול. איכות המכחול חשובה מאוד. תפקידו של המכחול לאסוף את טיפת המים עם הצבע וליצור משיכת מכחול בצורה שלמה ומדויקת. לרוב, ציור בצבעי מים מתחיל ברישום והגדרת הדמויות, הנוף, היחסים בין החפצים- כלומר, הגדרה כללית של הפרספקטיבה. ישנם סוגים רבים של מכחולים: שיער טבעי/ שיער סינתטי- השיער הטבעי הוא האיכותי ביותר ומיועד לציור מקצועי בצבעי שמן ומים ואילו המכחול הסינתטי מגיע לאיכויות פחות טובות, אולם צריך להיזהר אם אמירה זו כי כמובן שהאיכות והתוצאה שייכת לזוגיות בין יד האומן לחומריו וציודו. בנוסף ניתן להבדיל בין מכחול שטוח/ עגול. המכחולים השטוחים נועדו לציור משטחים גדולים ואילו העגולים נועדו לציור מדויק יותר של קו ונקודה כגון תווי פנים.

למכחולים עוביים שונים הנעים בין: 0 ל 15, ומיועדים לציורים מדויקים עם פרטים אל מול צביעת משטחים גדולים. בנוסף, טכניקת אחזקת ומשיכת המכחול חשובה מאוד. ניתן לנצל את כל צדדיו של המכחול ובכך להגיע לאיכויות ועוביים שונים של ציור נקודה וקו.

 

צבעי אקריליק

צבעים על בסיס מים. בשונה מצבעי מים, לצבעי אקריליק פיגמנטים חזקים ואטומים יותר. בנוסף מגוון צבעי הביניים בצבעי אקריליק גדול יותר מצבעי מים ולכן האמן יכול להגיע ליותר גוונים מאשר בצבעי מים.

צבעי אקריליק חיים יותר מצבעי גואש למשל. בנוסף הם קלים לשימוש בכך שהם מגיבים במהירות להנחת הצבע על הבד. כמו כן הם מתייבשים מהר ולכן ניתן להגיע לגוון הרצוי במהירות, כך הצבעוניות נבנית באופן מהיר יחסית וניתן להגיע לתוצאה הרצויה באופן מיידי.

בעבודה עם מכחול בצבעי אקריליק ניתן להשתמש גם במכחולים פשוטים ולא המקצועיים ביותר וזאת מכיוון שהצבעים "נתפסים" בקלות על המכחולים.

 

צבעי שמן

צבעים מבוססים פיגמנט על בסיס שמן באיכויות שונות. טכניקת הציור בצבעי שמן דורשת מיומנות וסבלנות. העבודה עם צבעי שמן הינה עבודה איטית וזאת מכיוון שנדרש לחכות שהצבע יתייבש בין שכבה לשכבה . כל שכבה יוצרת כמובן יותר עומק ומאפשרת את חיות הצבע . את ערבוב הצבע נדרש לעשות על פלטת הצבעים ולא על בד הציור.

אריכות הימים של הציור תלויה בחיבור בין צבע השמן לבד. חיבור טוב יהיה בין משטח בסיס שנעשה ע"י מריחת- ג'סו שהינו צבע בסיס על בד הציור. ג'סו טוב יתפוס את צבע השמן בצורה אופטימאלית וכך ציור השמן יוכל להאריך ימים ולא להתקלף.

ישנם חברות רבות המייצרות צבעי שמן, בניהן "ואן גוך" , "רמברנט", "פבאו", "וינזו וניוטון" ועוד. ההבדלים בין החברות השונות הוא באיכות הפיגמנט, ככל שאיכות הפיגמנט יותר גבוהה כך הצבע יותר אמיתי ואחיד במרקמו.

 

לסיכום, סקרנו כאן את הבסיס של עבודת האומן על משטח הציור והציוד לאומנות הבסיסי הנדרש לכך.

אנחנו ב "דרור ליצירה " מתמחים בשיווק ציוד לאומנות לכל אומן, חובב אומנות וסטודנטים לאומנות וגרפיקה. רשת החניות שלנו קיימת מזה 19 שנה ומשווקת את מגוון המוצרים לאומן, כגון: בדי ציור וכני ציור, צבעי שמן ואקריליק , צבעי מים, מכחולים ועוד ועוד. אנחנו מזמינים אתכם לגלוש בחנות האינטרנטית שלנו וכן להיפגש בחנות ברמת גן ושוהם שם תוכלו למצוא את מגוון המוצרים העכשוויים בתחום הציוד לאמנות וחומרי היצירה וכן תוכלו לפגוש שרות מקצועי חם אדיב ואישי.

מוזמנים ליצור קשר :) בברכה משפחת ".דרור ליצירה"

 

דלג לתוכן מרכזי